Dobre CV to pierwszy krok do znalezienia wymarzonej pracy. Powinno zawierać nie tylko dane osobowe czy doświadczenie zawodowe, ale także listę umiejętności oraz zainteresowania. Dodatkowo, jego treść należy dopasować do stanowiska, na które chcemy aplikować. Sprawdźmy, jak napisać CV, żeby zdobyć pracę.
Pisanie profesjonalnego CV – to powinieneś wiedzieć
Zanim przystąpimy do tworzenia CV trzeba zdecydować się na odpowiednią formę. Możemy postawić na:
- klasyczne CV chronologiczne, które będzie bezpieczną opcją, dobrze znaną rekruterom,
- CV funkcjonalne, które podkreśla kluczowe dla danego pracodawcy umiejętności,
- mieszane CV, czyli standardowy dokument uwypuklający najważniejsze zalety kandydata.
Każde ogłoszenie o pracę zawiera wypunktowane wymagania. Pisanie CV zacznijmy od dokładnego zapoznania się z ofertą i dopasowania naszego życiorysu do oczekiwań przyszłego pracodawcy. Pamiętajmy, by nigdy nie kłamać w CV. Dobrą praktyką jest załączanie zdjęcia, jednak musi być ono profesjonalne i nie nazbyt prywatne.
Dane osobowe uzupełniamy krótko i na temat. Podsumowanie zawodowe powinno dokładnie opisywać nasze doświadczenie i związane z nim umiejętności. Jeśli nie posiadamy bogatego doświadczenia, można w tej sekcji umieścić, np. informacje o odbytych wolontariatach. Ważną częścią jest opis umiejętności, ponieważ to właśnie one świadczą o tym, czy nadajemy się na określone stanowisko. Tutaj umieszczamy informacje, takie jak znajomość języków obcych czy posiadanie prawa jazdy. Pisząc o wykształceniu wystarczy wspomnieć jedynie o najwyższym, osiągniętym szczeblu edukacji. Jeśli posiadamy kursy i certyfikaty warto poświęcić im odrębną sekcję w CV. Wymieniając zainteresowania postawmy na kreatywność. Na koniec dołączmy do CV odpowiednią klauzulę ze zgodą na przetwarzanie danych.